Translate

2014. április 21., hétfő

Alkanna- kaland

A szappanok színezésére több eszköz is rendelkezésünkre áll. Ezek közül az egyik a növényi eredetű anyagok felhasználása, azonban a növényi részek használatakor sok esetben "kiszámíthatatlan" az eredmény a kezdő szappankészítő számára.
Ilyen , számomra kissé rejtélyesen viselkedő anyag az alkanna.
Mivel rendkívüli módon izgatott, ezért fogtam az alkanna őrlményt és olívás macerátumot készítettem belőle. ( Legközelebb napraforgóba teszem majd! )
A macerátum csodás, lángoló rubin színű lett, ezen a képen jó látható:


Ezt leszűrve, csak az olajat felhasználva került az olajokhoz.
A lúggal való érintkezés után viszont valami elképesztő, iszapszürke pudingot nézegettem az edényemben!
Innen már nem volt visszaút, öntöttem tömbbe és szilikonba is. Időnként rápillantottam és vártam a csodát...
Kb. 12 óra múlva elkezdett kékülni.
24 óra múlva már kezdett barátságosabb színben feltűnni, a szabad felületek egyre kékebbek lettek.
A végeredmény engem is meglepett, csodás színű szappankák lettek és már nem bánom a kezdeti izgalmakat sem! :)
Bár nem dokumentáltam a friss puding állapotát, azért itt van néhány kép a szín változásáról:








A témát böngészve, íme néhány további kép- más szappankészítőktől:









A fenti képek jól mutatják, milyen változatosságra képes ez a növény, mint szappanszínezék.
Úgy gondolom, hogy a szappanmassza összetétele, az olajok típusa, az oxidáció és a pH változás is szerepet játszhat abban, végül milyen színt kapunk.

Nincsenek megjegyzések: